Monday, January 11, 2010

معلومات در باره ولایت باستانی فاریاب

ولایت فاریاب:

فاریاب،نام باستانی این ولایت را افاده میکند که در زمان آریاییهای قدیم به آن گذاشته شده بود. مرکز این ولایت میمنه بوده و دارای ۸۵۰ُ۰۰۰ ۱نفر نفوس میباشد.

مساحت فاریاب به 22279 کیلومتر مربع میرسد که در هر کیلومترمربع آن 62 نفر زندگی میکنند. این ولایت باکشور ترکمنستان از دو ناحیه و ولایات جوزجان ،سرپل،بادغیس وغور سرحد مشترک دارد.

همانطوریکه نام این ولایت قدامت تاریخی دارد البته که محلات تاریخی دراینجا بسیار به چشم میخورد از جمله زیارت و خواب گاه دوستان الله تعالی { اصحاب کهف } رح ، گرزیوان یک محل مهم تاریخیست ،اما جاهای توریستی آن چشمه های آب گرم و چشمهء شفا میباشد که مردم به آن جایها ارادت عقیده وی دارند، زیارت باباعارف جان آغا(رح) که در مرکز میمنه واقع است ....

تشکیلات اداری:

ولایت فاریاب دارای واحدهای اداری ذیل است

میمنه مرکز ولایت و شاروالی،

ولسوالی قیصار،ولسوالی بلچراغ، ولسوالیهای چهارگانهء اندخوی، ولسوالی گرزیوان، ولسوالی درزآب،ولسوالی شرین تگاب ولسوالی دولت آباد، والسوالی خواجه سبزپوش،ولسوالی المار، والسوالی افغانکوت، ولسوالی کوهستان،علاقه داریهای قرم قول، خان چهارباغ،بالولاش

،چهارشنبه،چهل گزی و جمعه بازار،آقسای ، شاخ ،آقسای علیا ،آقسای عرب و سرعوض ...

اقلیم آب و هوا:

ولایت فاریاب ،دارای اقلیم مختلف است ،یعنی دارای اقلیم معتدل ،نیمه صحرایی و کوهستانی میباشد .زمستان این ولایت نسبتا سرد بوده دارای بارندگی های زیادی میباشد روی این ملحوظ در قدیم این ولایت را گدام افغانستان میگفتند البته که حاصلات فراوان زراعتی را در قبال دارد...

وضع فرهنگی و علمی :

این ولایت فاریاب از فرهنگ و عرفان غنی برخوردار میباشد درگذشتهء تاریخ افغانستان صدها شاعر و فیلسوف از این ولایت سربرداشته اند، لیسه های متعدد ذکور و اناث در این ولایت درحال تربیت هزاران نونهال و جوانان قرار داشته،مکاتب ابتداییه ومتوسطه در شهر و تمام والسوالیها فعال میباشد. ودر بخش موسسات تحصیلات عالی هم اکنون در این ولایت فاکولتهء زراعت، فاکولتهء شرعیات و پیداگوژی تربیهء معلم فعال بوده

و سالانه صدها نوجوان را بحیث مصدر خدمت به وطن و جامعه تقدیم میکند...

وضع ورزشی:

بزکشی یا( اوغلا ق) ، ورزش پهلوانی ،کشتی گیری و نیزه زنی در این ولایت بسیار معروف است و همچنان سپورت فوتبال از ورزشهای مهم در این ولایت میباشد.

پیداوار مهم این ولایت:

معروف ترین قالین افغانستان ( قالین علیخواجه) قاقمه، گلیم ، پسته ، چهارمغز،گندم للمی ، تربوز،خربوزه، شیرین بویه، کنجد و روغن آن از پیداوار مهم این ولایت میباشد.

معادن و ذخایر فاریاب:

ذخایر پطرول ،آهن و معادن نمک ،سنگ رخام و سنگ مرمر از جمله معادن این ولایت میباشد.

معلومات درباره آب هوای فاریاب


بخاطر معلومات در باره آب و هوای فاریاب میتوانید به این ویب سایت مراجعه کنید

http://www.wunderground.com/cgi-bin/findweather/getForecast?query=MMZ

To have information about weather of Maimana city you can recourse at mentioned website

زنده گی نامه شهید الحاج سمونمل الله یار خان

بسم الله الرحمن الرحیم

گور خونین شهیدان به تو آواز دهد آتشی را که فروزان شده خاموش مکن

ما به امید وفای تو گذشتیم ز جان دوستان را مبر از یاد فراموش مکن

مرحوم شهید الحاج سمونمل الله یار فرزند جمعه سرپرست قوماندانی امنیه ولسوالی گرزیوان بوده که موصوف در سال ۱۳۴۰ در ولسوالی بلچراغ تولد شده از صنف دوزادهم لیسه مسلکی صنایع کابل فارغ گردیده. در برج جدی سال ۱۳۶۰ نظر به عشق و علاقه که در راه خدمت به مردم و وطن داشت به رتبه دریم خٌارن در صنوف پولیس جذب به حیث قوماندان بطریه هاوان کندک اوپراتیفی پولیس فاریاب منظور شده بعداً به حیث قوماندان بلوک هاوان کندک ۸۵ معدن نمک تعین شده بعداً در آمریت کشف کندک اوپراتیفی به صفت آمر اعاشه غند سپاهیان وقت و در سال ۱۳۸۵ به حیث آمر جنایی ق منیه ولسوالی اندخوی بعداًً بحیث آمر آمریت حوزه دوم و معاون جنایی مرکز ولایت فاریاب. سپس به حیث آمر جنایی ق امنیه ولسوالی بلچراغ و متعاقباً به صفت سرپرست قوماندان امنیه ولسوالی بلچراغ و در این اواخر به حیث سرپرست ق امنیه ولسوالی گرزیوان در سخت ترین شرایط و با افتخار اجرای وظیفه نموده است.

به تأسف و اندوه فروان حوالی ساعت ۸ صبح مورخ ۲۹ میزان ۱۳۸۷ دشمنان مردم افغانستان با اجرای کمین و عمل ترورستی در عرض راه حمام چشمه در مربوطات ولسوالی گرزیوان. پدر عزیزم الحاج سمونمل الله یار قوماندان امنیه ولسوالی گرزیوان را با سه تن از سربازان اش را نا جوان مردانه به شهادت رسانیدن.